Friday, October 1, 2010

POKOK BERLIMBING BULUH


Pokok Belimbing Buluh ialah sejenis pokok yang boleh ditanam di halaman rumah kita. Buahnya hampir sama dengan buah mengkudu. Bezanya hanyalah buah Belimbing Buluh berwarna hijau muda dan saiznya agak kecil dari buah Mengkudu. Pokok Belimbing Buluh senang membesar dan agak rendang. Ini menjadikan pokok ini sesuai sekali dijadikan pokok teduhan di halaman rumah kita. Menurut pengamal perubatan tradisional, Pokok Belimbing Buluh boleh dijadikan penawar mujarab kepada penyakit darah tinggi dan demam panas.

Bagi pengidap penyakit darah tinggi, mereka boleh mengambil beberapa biji buah Belimbing Buluh yang segar. Kemudian, buah tersebut hendaklah dikisar hingga lumat. Setelah itu, kisaran tersebut hendaklah ditapis untuk mendapatkan airnya. Jika rasanya agak pahit, bolehlah dicampurkan dengan sedikit bahan perasa atau madu. Air kisaran buah Belimbing Buluh tersebut hendaklah diminum pada waktu pagi dan petang setiap hari.
Bagi merawat demam panas pula, kita bolehlah ambil beberapa helai daun Pokok Belimbing Buluh  yang segar.Ramas dedaun itu dengan sedikait air sehingga agak lumat dan dan letakkannya  di atas sehelai kain. Demahkannya di atas kepala. Lakukan sehingga rasa panas berkurangan. Buah belimbing boleh dimasak bersama dengan ikan sungai atau udang. 

Buahnya juga boleh dibuat sambal yang enak untuk dimakan bersama nasi dan ulam-ulaman yang lain. Bagi suri rumah, buah belimbing buluh boleh digunakan untuk menghilangkan hanyir ikan.

Bunga belimbing buluh pula boleh dijadikan ubat untuk mengurangkan penyakit lelah atau asma. Caranya ialah dengan membasuh bunga Belimbing Buluh tersebut terlebih dahulu. Kemudian, masukan ke dalam cawan yang diletakkan air dan gula batu. Setelah itu, wapkan bersama nasi dalam "Rice Cooker" apabila nasi sudah hampir masak. Air dan gula batu yang sudah cair tadi itu hendaklah ditapis dan minum dengan membaca selawat sebanyak tiga kali. Keberkesananya terpulang kepada penyakit yang dihadapi.


No comments:

Post a Comment